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IMG_2225_Renninger_FotoBettinaBrach
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Les Choses 01-12

Entstanden im Rahmen eines Stipendiums der Summer-academy Salzburg 2015

Risograph, Buch, 2015

Ausgangspunkt für die Publikation Les Choses 01-12 war das Buch „Die Archäologie des Wissens“ von MichelFoucault, das in der deutschsprachigen Übersetzung beiSuhrkamp erschienen ist. Alle Bücher dieser Reihe sindvon Willy Fleckhaus and Rolf Staudt designt und bildeneine Art Kanon der wichtigsten theoretischen philosophi-schen Texte. Die Bücher gleichen sich in Farbe, Größe undTypographie. Dieses uniforme Erscheinungsbild markiertdie Relevanz des jeweiligen Textes und definiert somitden Raum, in dem phlosophisches Denken und Diskursim deutschsprachigen Raum situaiert ist. Um eben dieseFunktionsmechanismen, über die Dinge die „sagbar“ wer-den und eine Ordnung von Wissen hergestellt wird, gehtes in Foucault‘s Texten „Die Archäologie des Wissens“ und „Die Ordnung der Dinge“

Der erste Teil des Buchs besteht aus einer Re-Lektüre desersten Kapitels der „Archäologie des Wissens“, in der dielineare Ordnung der Worte aufgelöst und so die Gedankenaus ihrer vertrauten Form genommen wurde. Es wurdemit Überschichtungen, Ausschnitten, Kopien, Wiederho-lungen und Auslöschungen gearbeitet.

Der zweite, darauf aufbauende Teil, besteht aus einer Re-lektüre meines eigenen Archivs. Ich habe mit den gleichenMitteln neue Zusammenhänge zwischen Bildern, Spra-che und Formen gefunden. Diese werden in 12 Posternsichtbar, die im Zusammenahng mit der Re-Lektüre derArchäologie des Wissens zu „lesen“ sind.

Austellungen:

Weserburg Bremen, Zentrum für KünstlerpublikationenSummeracademy Salzburg.

Les Choses 01-12

Created in the framework of a stipend by Summeracademy Salzburg 2015

Risograph, Book, 2015

Starting point of this was a theoretical text. When entering a library, the first thing I do is checking whether they have this specific book and it is nearly always the case. It feels somehow reassuring, like seeing an old friend from other times. From that point on, I start discovering the rest of the space. Like a framwork, or familiar basis on which the world enfolds. The same happened here in the library of the Summeracademy and therefore I decided to investigate. In German speaking countries the book I chose (Michel Foucault, “The Archeology of Knowledge”, 1969) is published by a famous publishing house (Suhrkamp) within a canonic series of philosophical texts. The books all look the same in colour (dark grey/black), typography and layout (by Willy Fleckhaus and Rolf Staudt) and size. This uniform “enevelope” gives space for very different theoretical universes. For some people it becomes inpossible to access the texts because of this specific form, for others the knowledge only gets value becasue of this form – in however which case it has a huge influence what we call “relevance”. It marks the limits of thinking, it structures our knowledge and intellectual heritage, it defines the hierarchies of the respective discourses in which we are thinking, acting and circulating our thoughts and ourselves. I decided to do a relecture of the first chapter of the book, reflecting the form and the content of the book simoultaneously by noting and drawing. My aim was to “break” the linear and limited form of the book and use my notes of thinking in an open and associative space, trying to free the thoughts from their familiar form. I worked with layers and spaces, copying, recopying, repeating, deleting and isolating words and parts of sentences. Still, I tried to always remain very close to the content and true to the way of thinking Foucault proposes in his text, but without fear of using it and developing it further. 

Exhibitions:

Weserburg Bremen, Zentrum für Künstlerpublikationen

Summeracademy Salzburg

BOOK